Pages

Saturday, March 20, 2010

8 Kesilapan yang biasa dilakukan semasa didatangi haid

1. Tidak membasuh tangan dengan betul semasa memakai tuala wanita. Kemungkinan kuman pada tangan akan meresap semasa menukarnya..
2. Menyimpan tuala wanita dalam bilik air. Di negara, kita kebanyakan bilik mandi gelap dan basah. Keadaan itu boleh membiakkan kuman pada tuala yang belum digunakan.
3. Tidak memberi perhatian pada tarikh luput. Sebenarnya keperluan dari segi kebersihan tuala wanita tidak harus diabaikan dan perlu diketahui semakin hampir tarikh luput semakin berkurangan mutunya.
4. Membelinya peringkat harga promosi. Biasanya jualan begitu membabitkan barangan bermutu rendah ataupun barangan lama yang mungkin telah menurun tahap kualitinya.
5. Menggunakan produk pada peringkat percubaan. Sememangnya dari masa ke semasa ada saja produk baru dikeluarkan menggunakan pelbagai konsep yang cukup menarik perhatian. Bahan yang digunakna tidak berkualiti dan ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kepada pengguna.
6. Menggunakan tuala wanita mengandungi bahan perubatan dan pelbagai perisa. Kebanyakan doktor menasihatkan agar tidak menggunakan tuala yang berperisa kerana ia boleh menjejaskan kulit.
7. Menggunakannya dalam tempoh lama. Untuk wanita Asia, bilangan tuala yang digunakan lebih sedikit berbanding individu wanita Eropah dan Amerika. Menjimatkan wang dalam hal ini bukanlah suatu tindakan bijak. Sebaiknya gunakan tuala wanita hanya dalam tempoh dua jam. Selepas itu ditukar pada yang baru.
8. Tuala yang mempunyai ketebalan luar biasa dengan harapan ia tak perl;u ditukar selalu merupakan tindakan silap. Keadaan ini bahaya kerana ia boleh membiakkan kuman.
 

1 comment:

  1. salam prof nama sy wartawan akhbar harian. blh sy dptkan no prof. sy ada emel prof tetapi emel tidka berjaya. mohon dpt feedback prof menerusi gustilala@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete